کد مطلب: 296539
يک استاد دانشگاه:
کمال‌گرايي و ايجاد استرس امتحان در دانش‌آموزان
تاریخ انتشار : 1403/03/08 11:46:57
نمایش : 148
استاد دانشگاه گفت: کمال‌گرايي دانش‌آموز يا خانواده به شدت به بروز اضطراب و استرس امتحان دامن مي‌زند.
به گزارش هفت چشمه؛ محمد ربيعي در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعي پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: نمره ناپلئوني که در بين افراد مورد استفاده قرار مي‌گيرد از بحث استرس و اضطراب منشا مي‌گيرد يعني افرادي که به سختي امتحان را مي‌گذرانند.
 
وي تصريح کرد: اضطراب امتحان که بيشتر با نمره ناپلئوني در ارتباط است، در بين دانش‌آموزان و دانشجويان دختر بيشتر مشهود است، اما اينکه به حداقل نمره اکتفا کنند در پسران بيشتر ديده مي‌شود.
 
اين روانشناس افزود: تعريف ساده اضطراب امتحان تجربه نگراني، تشويش و دلهره قبل، هنگام و بعد از امتحان است، بنابراين فرد در اين زمينه از زماني که از امتحان خود مطلع شود دچار استرس مي‌شود و علائم اضطراب در آن‌ها بروز مي‌کند.
 
 ربيعي بيان داشت: بيشتر افرادي که دچار اضطراب و استرس هستند، علايم استرس را سر جلسه امتحان، به شدت تجربه مي‌کنند اين در حالي است که استرس در برخي دانش‌آموزان بعد از امتحان آغاز مي‌شود.
 
اين عضو هيئت علمي دانشگاه شهرکرد يادآور شد: با توجه به اينکه سهم نمرات امتحانات نهايي در کنکور افزايش يافته شاهد اضطراب امتحان بيشتري در بين دانش‌آموزان هستيم، درحالي که کمال‌گرايي دانش‌آموز يا خانواده نيز به اين موضوع دامن مي‌زند.
 
ربيعي ادامه داد: اضطراب امتحان در چند بخش داراي علائم است که اولين آن علائم مربوط به فکر است، فکرهايي به‌صورت خودکار در ذهن دانش‌آموزاني که اضطراب امتحان دارند، مي‌آيد و معمولا اين افکار منفي بوده و در آن‌ها يک پيش‌بيني منفي نسبت به آينده ايجاد مي‌کند، بنابراين طي آن دانش‌آموز قبل از امتحان اعلام نتيجه عدم موفقيت خود را پيش‌بيني مي‌کند.
 
وي اضافه کرد: دانش‌آموز در اين موقع توجهي به اينکه اين فقط يک فکر و پيش‌بيني منفي است، ندارد و همين فکر منجر به افزايش نگرانيش مي‌شود، دانش‌آموزان دچار استرس امتحان داراي تفکري هستند که در اصطلاح روان‌شناسي به تفکر مساوي معروف است و براساس آن فرد معتقد است نمره نياوردن برابر است با بدبخت شدن يا رفتن آبرو و... .
 
اين روان‌شناس دومين دسته علائم را که بسيار در بين افراد مبتلا به اضطراب امتحان ديده مي‌شود و رايج هست را علائم جسماني استرس امتحان عنوان و خاطرنشان کرد: اين علائم از تپش قلب شروع مي‌شود، سپس لرزش دست‌ها و پاها هم به آن اضافه شده و با اين علائم دانش‌آموزان مضطرب به راحتي قابل شناسايي هستند.
 
وي عرق کردن را از ديگر علائم جسماني برشمرد و عنوان داشت: بسياري از بچه‌هايي که اضطراب امتحان دارند شاهد عرق کردن شديد در دستان يا بدنشان هستند، برخي از دانش‌آموزان از خشکي دهان، درد پشت کتف‌ها يخ کردن دستان و... شکايت مي‌کنند و در اين افراد بروز معده‌درد يا در حالت شديد حالت تهوع و تکرر ادرار هم مشاهده مي‌شود.
 
ربيعي تاکيد کرد: اضطراب امتحان همچون يک تهديد است و همانطور که در تهديدهاي فيزيکي بدن واکنش‌هايي دارد در اين زمينه هم بروز علائمي را شاهديم که فرد را آماده گريز و دفاع مي‌کند.
 
اين مشاور با اشاره به علائم احساسي يا عاطفي در بين دانش‌آموزان مبتلا به استرس امتحان گفت: اين دانش‌آموزان مدام از يک دل‌شوره مبهم شکايت مي‌کنند چراکه دچار يک تشويش دروني هستند و نکته قابل توجه اين است که هم علائم جسماني و هم علائم احساسي از افکار نشات مي‌گيرد.
 
وي خاطرنشان کرد: اضطراب امتحان همچنين مي‌تواند با چند نشانه رفتاري خود را نشان دهد که عبارت از پرخوري، تنيدگي‌هاي جنسي که گاهي با استرس ارتباط دارد، افزايش سطح هوشياري از حالت معمول و بورز بي‌خوابي هستند.
 
اين استاد دانشگاه يادآور شد: از ديگر علائم رفتار استرس امتحان بروز پرخاشگري در اين دانش‌آموزان، گريه کردن در مواجه با مسائل ساده، راه رفتن بيش از حد، نق زدن، ايرادگيري و... هستند.
 
ربيعي دلايل خانوادگي، دلايل آموزشگاهي و مدرسه‌اي و دلايل شخصي را از علل مهم ايجاد استرس عنوان و خاطرنشان کرد: والدين مضطرب، اضطراب را به دانش‌آموزان منتقل مي‌کنند و در بسياري از موارد کاهش استرس پدر و مادر در درمان فرزندان تاثير بسزايي دارد.
 
والدين با کمال‌گرايي تحصيلي اضطراب امتحان را در دانش‌آموزان افزايش مي‌دهد، اين درحالي است که شکل صحبت کردن والدين با دانش‌آموزان در بروز اين مشکل در بچه‌ها در ارتباط است، تحقيقات نشان داده مادراني که نگران نتيجه امتحان پسران خود هستند منجر به ايجاد اضطراب بيشتر در ان‌ها مي‌شوند.
 
اين مشاور ادامه داد: اگر در خانواده در ايام امتحانات و غير از آن تنش ميان والدين زياد باشد تاثير بسزايي بر افزايش اضطراب بچه‌ها دارد، اما در اين بين نبايد از عوامل اموزشگاهي که در ايجاد و تداوم استرس نقش دارند غافل شد، لازم است محيط امتحان به‌گونه‌اي باشد که افراد بتوانند توانايي‌هاي خود را بروز دهند، اگر محيط، محيطي امن باشد بچه‌ها موفق‌تر خواهند بود.
 
ربيعي افزود: نحوه طرح سوالات هم در برخي مواقع مي‌تواند در اضطراب امتحان نقش داشته باشد، برخي از سوالات در امتحان به نحوي طرح مي‌شوند که مي‌خواهد نادانسته‌هاي بچه‌ها را بسنجد آزمون‌گيري با اين تفکر استرس بچه‌ها را افزايش مي‌دهد.
 
وي يکي از راه‌هاي کاهش اضطراب نوجوانان را گوش دادن به مشکل دانش‌آموز درخصوص استرس امتحان عنوان و يادآور شد: هرچه افراد از تنش و نگراني‌هاي خود صحبت کنند کاهش نگراني‌ها را در پي دارد.
 
اين مشاور دلگرمي دادن به نوجوانان خصوصا دانش‌آموزان متوسطه اول را راهکار موثر ديگر عنوان و بيان کرد: بايد توجه داشت که تمجيدي که براي دلگرمي دادن به بچه‌ها انجام مي‌شود، واقعي باشد.

انتهاي خبر/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg